Tankar om iPhone 5

30 Jul

Ända sedan starten av Apples framgångs mobil har det släpps en ny varje sommar. Ända till iår då dem väntar med att lansera den tills troligen september. Det finns mycket spekulationer varför det blev så men ingen vet säkert förutom Steve Jobs.

Men nu ju mer vi närmar oss september ju mer rykten börjar det komma in angående iPhone 5. Och inte bara mer utan mer trovärdiga dessutom. Ett rykte som hittade vägen till internet idag var bilder på ett silikon fodral till telefonen. Dom visar ett, om man väljer att tro dem, iPhone 5 fodral bredvid ett iPhone 4 fodral. iPhone 5 fodralet är aningen större fyran i både höjd och bredd men istället smalare.

Det överensstämmer med tidigare rykten om att femmans skärm ska vara större men de tidigare ryktena sa att mobilen skulle ha samma storlek men ha skärm hela väg  ut i kanten.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om dessa rykten. Jag tycker att det skulle vara märkligt av Apple att börja förstora mobilen nu när den redan har en lagom storlek. Och att skärmen skulle bli större och på grund av det också behöva ha bättre upplösning för att inte förlora ”Retina” statusen låter också knasigt då alla app skapare skulle vara tvungna att anpassa sina apps igen efter denna upplösning.

Samtidigt hoppas jag inte att Apple inte bara förbättrar alla specifikationer igen som mer megapixlar och nu kanske också större skärm och nöjer sig med det. Det har dom gjort nu sen den släpptes. En ny processor räcker i min mening.

Jag vill ha nått mer banbrytande istället för bara en större siffror. Det spåret följer alla andra mobiltillverkare och jag vet inte om det är rätt spår för Apple då ”dom andra” alltid kommer kunna kasta ur sig fler mobiler med bättre prestanda.

Det är som sagt omöjligt att veta vad Apple har upp i ärmen men jag hoppas att dom tagit tillvara på dom extra månaderna dom haft nu och gör nått nytt på allvar. För jag vet inte om jag är speciellt sugen på att spendera ca 5000:- bara för en större skärm och bättre kamera. I vilket fall som helst så får vi i alla  fall iOS 5i samma veva och det ser riktigt bra ut.

Den ser bra ut, men ändå hoppas jag på nått mer.

Kommentera

