Hacking på fönstret.

26 Jul

De flesta har sett Social Network vid det här laget. En mycket bra film som helt klart förtjänar all uppmärksamhet och positiv kritik den fått.

Men ändå finns det en scen som jag inte kunde sluta tänka på efter att filmen tagit slut. Och det är varken scenen med uppstartandet av Facebook eller när Wardo kommer in på Facebook kontoret och slår sönder Marks dator utan scenen när Mark sitter framför styrelsen på Harvard för att han stulit bilder och lagt upp för folk att ska rösta på vilken som är snyggast.

I scenen konfronterar Chief of Security Mark med att säga att han spårade sig fram till Marks dator på bara 4 timmar. Vilket säkert är en ganska bra tid för att gjort det mitt i natten. Då svarar Mark med att säga att om Chiefen of Security vetat vad han skulle leta efter så hade han hittat det på deras fönster.

Vilket skulle sätta Chiefen på plats och visa att Mark är mycket bättre än honom etc. Det förstår jag. Det jag inte förstår är varför, om systemet blivit överbelastat och hackat, man någonsin skulle börja gå runt och leta på fönster efter en algoritm.

Och även om Chiefen skulle sett den skulle han väl aldrig någonsin göra den kopplingen då jag antar att skriva på fönster har blivit populärt efter A Beautiful Mind. Och gå och kolla på allas fönster skulle säkert ta mer än fyra timmar. Så Mark-Chiefen, 0-1

En onödig och kanske ointressant iakttagelse men ville dela med mig av den.

Kommentera

